İNTERNETTE E-ROBOT İLE FİYAT TAKİBİ
 
ODTÜ Teknokent kökenli ‘akakce.com’, kendi geliştirdiği teknoloji sayesinde alışveriş rehberi siteleri arasında fark yarattı. Dünya çapında dikkat çeken siteye Japon menşeli Netprice ortak oldu…

İnternetten alışveriş yapan herkes ilk etapta fiyat karşılaştırması yapar. Ancak bu kolay bir iş değil. Binlerce siteyi taramanız gerekiyor. Oysa bu fiyat karşılaştırmasını sizin adınıza yapan alışveriş rehberi siteler var. İşte bunlarda biri de akakce.com. ODTÜ Teknokent’te kurulan akakce.com, Ar-Ge ekibinin geliştirdiği bir yazılım sayesinde fark yarattı. Robotik arama teknolojisi tabanlı bu yazılım sayesinde muazzam bir hızla büyüyen şirket, dünyanın da ilgisini çekmekte gecikmedi. Güney Asya pazarının önemli e-ticaret oyuncularından biri olan Japon menşeli Netprice, yaklaşık iki yıl önce akakce.com’un yüzde 20’sini satın alarak ortak oldu. Şirketin girişimcilik performansı özellikle genç girişimcilere örnek olacak türden. Akakce.com’un kurucu ortaklarından Koray Karataş ile görüştük.

Sitenin kuruluş ve gelişim süreci hakkında bilgi verir misiniz?

Koray Karataş:
Teknoloji-yazılım kökenli bir firmayız. Kuruluşumuz 2000 yılına kadar uzanıyor. Ben bilgisayar mühendisiyim. O yıllarda arama motorlarıyla ilgili çalışmalara başlamıştım. Genel amaçlı yatay arama motorlarının eksik bıraktığı bir alan olduğunu fark ettim. Buradan yola çıkarak dikey aramalarla ilgili bazı yazılımlar geliştirdim. Sonra ortağım ile birlikte bu teknolojinin kullanıldığı örnek bir uygulama olarak akakce.com'u hazırladık. Ortağım Taner Şahin ile birlikte şirketimizi kurduk.

Akakce.com olarak kendi alanınızda nasıl fark yarattınız?

Koray Karataş:
Biz en başından beri inovasyona inandık. Aslında buna biraz da Türkiye’deki doğal koşullar neden oldu. Taksit, paralel ithalat, resmi distribütör garantisi gibi konular bizim sadece rakiplerimizden değil genel olarak fiyat karşılaştırma sitelerinden farklılaşmamıza neden oldu.

Akakce.com’da kullanılan teknoloji ve bu teknolojinin kullanıcılara sağladığı avantajlı özelliklerinden söz eder misiniz?

Koray Karataş:
Akakce.com’u öncellikle teknoloji şirketi olarak konumluyoruz. Geliştirdiğimiz teknolojilerin sonucu olarak alışverişçi akakce.com’da fiyat karşılaştırırken iyi bir deneyim yaşıyor. Kendi geliştirdiğimiz robotik okuma teknolojisi ile fiyatlar ortalama iki saatte bir güncelleniyor. Bu da güncel ve doğru bilgiye ulaşım imkanı tanıyor. Yine kendi geliştirdiğimiz ürün eşleştirme teknolojisi ile Türkiye’deki en kapsamlı ürün kataloğunu yönetiyoruz.
 
Siteyi kullanım ücretli mi? Üye olmak gerekiyor mu?

Koray Karataş:
Hayır ücretli değil. Ancak yorum yazmak, e-ticaret siteleri hakkında değerlendirme yapmak için üye olmak gerekiyor.

Akakce.com’un içeriğinden ve faaliyetlerinden söz eder misiniz?

Koray Karataş:
Akakce.com’un en temel amacı alışverişçilere Türkiye’deki en ucuz ve alınabilir fiyatları sunmak. Nedir alınabilir derseniz; stok ve güven gibi sorunları aşarak tüketicilerin gönül rahatlığı ile alışverişlerini yapabileceği e-ticaret sitelerinden bahsediyoruz. Bunun yanında ürün yorumları, e-ticaret siteleri hakkında alışverişçilerin yapmış olduğu değerlendirmelerde içeriğimizin önemli bir parçasını oluşturuyor.

Benzer internet alışveriş rehberlerinden farklı yönleriniz var mı?

Koray Karataş:
Az önce de bahsettiğim gibi en büyük farkımız kullandığımız teknoloji ve bunun getirdiği doğru ve güncel bilgiye rahat erişim. Resmi distribütör, hızlı gönderi, BKM Express fitresi gibi kullanıcılarımıza sunduğumuz kendimize has özelliklerimiz de bulunuyor.

İş modeliniz hakkında bilgi verir misiniz?

Koray Karataş:
E-ticaret sitelerine yönlendirdiğimiz trafik üzerinden bir iş modelimiz bulunuyor. Akakce.com, sadece satıcılardan belli bir oranda komisyon alıyor.

Akakce.com üzerinden yapılan alışverişin hacmi konusunda bir rakam ifade etmeniz mümkün mü?

Koray Karataş:
Türkiye’deki e-ticaret hacminin 1/3’ü bizim üzerimizden gerçekleşiyor.

Kullanıcılar 2014’te en çok hangi ürünlerde araştırmalar yapmış?

Koray Karataş:
Çok klasik ama cep telefonu ve elektronik kategorileri yine ilk sıralarda yer alıyor. Geçtiğimiz yıl cep telefonunda taksit imkanının kaldırılması ile bu kategoriye olan ilgide düşüş olsa da yine liderliğini korudu. Küçük ev aletleri, anne-bebek ve parfüm-kozmetik gibi kategorilere ise ilgi her yıl artıyor. Elektrik süpürgesi ise cep telefonu ve elektronik kategorileri arasına girebilen tek küçük ev aleti oldu.
Akakce.com ilk kez kullanacak kişiler nasıl bir yol izlemeli? Yani siteyi verimli bir şekilde nasıl kullanılır?

Koray Karataş: Akakce.com kullanıcısı genel olarak satın almak istediği ürüne karar vermiş ya da iki seçeneğe indirmiş olarak siteye geliyor. O nedenle çok hedefli bir kullanıcı profilimiz var. Bir süredir akakce.com’da ürün fiyatları en ucuzdan başlayarak listelemiyoruz, kullanıcıların alışverişleri sonucu yapmış olduğu değerlendirmelerde 4,5 ve üstü puan alan e-ticaret sitelerini bir üst gruba alarak taşıyoruz. Çünkü alışkanlık gereği elimiz hep ucuza doğru kayıyor ancak alışverişlere iyi bir kullanıcı deneyimi, müşteri hizmetleri sunan bu satıcıları da önermek istiyoruz. Bunun yanında mutlaka satın alacakları e-ticaret sitesine karar vermeden daha önce o siteden alışveriş yapanların değerlendirmelerini okumaları faydalı olacaktır. 
 
Şirketiniz yeni projeleri var mı?

Koray Karataş: 2015 için yüzümüzü tamamen mobile döndük. Şuanda özellikle hafta sonları mobil ve web’in kullanımı %50-%50. Burada daha ilerlenecek çok nokta var.
 
Japon ortağınız Netprice ile yaptığınız işbirliği hakkında bilgi verir misiniz?

Koray Karataş: Netprice ile verimli bir stratejik ortaklığımız bulunuyor. Japonya e-ticaretin ötesinde mobilde dünya lideri. Özellikle mobilde yapacağımız çalışmalarda deneyimlerinden çok yararlanıyoruz. 
 
Şu an da şirketinizde kaç kişilik bir ekip görev yapıyor?

Koray Karataş: 25 kişilik bir ekibimiz var. Ön yüzde fiyat karşılaştırma yapıyoruz ama yaptığımız işin çok büyük kısmı teknik. O nedenle ekibimizin büyük bölümünü yazılım ve kategori departmanlardan oluşuyor.