Öğrenci kredisiyle iş kurdu, bugün rakipleri arasında ilk 5’e giriyor
 

2 yıl önce kariyer sitelerine bir yenisi daha eklendi: İşkolig. Girdiğiniz anda şirket fotoğrafları ve çalışanlara verilen ortalama maaşları görebildiğiniz sitenin kurucusu 1988 doğumlu genç bir mühendis olan Barış Bilgiç. Bilgiç, başarılı eğitim hayatına rağmen okul biter bitmez iş bulma telaşına kapılmış ve bu onu İşkolig'i kurmaya kadar götürmüş. Bilgiç’in 2 yıl önce okul bursu ve öğrenci kredisiyle kurduğu site bugün Türkiye'deki rakipleri arasında ilk beşe giriyor.

İşkolig projesi nasıl gelişti?

Bir öğrenci yeni mezun olduğunda hayatında hiç duymadığı ama aslında çok büyük olan şirketlerle karşılaşabiliyor. Böyle bir durumda şirketi araştırmaya çalışıyor ama hiç anlamadığınız bir dilden bir sürü şey karşınıza çıkıyor. Maaş, çalışan yorumu, mülakat var mı yok mu, çalışma ortamı nasıl, nasıl başvuru yapmam gerekiyor? Bu soruların hiç birinin yanıtını bulamıyorsunuz. Böyle olunca başvuru yaptığınız bir şirkette işe alınma şansınız düşüyor. Ben de bu gibi soruların yanıtını ararken Amerika'daki Glassdoor isimli bir kariyer sitesine rastladım. Burada verilen bilgiler tüm bu soruların yanıtını veriyordu. Baktım ki Türkiye'de böyle bir açık var. Bu da benim açımdan bir fırsata dönüştü ve İşkolig'i kurmaya karar verdim.

Öğrenciyken proje için gerekli olan sermayeyi nasıl sağladınız?

İşkolig yapısı gereği başlangıçta çok büyük sermayeye ihtiyaç duyan bir proje değildi ve oldukça limitli bir bütçeyle fikri uygulayabildik. Yalnızca günlük yaşam giderleri, ufak teknik gereksinimler ve tasarım için bir bütçeye sahip olmak gerekiyordu ki bunlar öğrenci cep harçlığıyla dahi karşılanabilir rakamlardı.

Sitenin domaini için bir miktar paraya ihtiyaç var. Bu parayı nasıl temin ettiniz? Kredi kullandınız mı? 

Domain, server, mailing vb. servisler küçük de olsa tabii ki ücretli. Bu giderleri üniversite eğitimim süresince Türk Eğitim Vakfı'ndan aldığım Üstün Başarı Bursu'ndan biriktirdiğim paraları sermaye yaptım. Yalnızca çok küçük bir eğitim kredisi aldım fakat o da nakte sıkıştığım bir anı çözebilmek içindi. Kredi alırken iyi bir üniversitede ve geçerli bir bölümde okuyor olmanın çok faydasını gördüm.

İşin olgunlaşma sürecinde ne gibi zorluklarla karşılaştınız? 

Özellikle fikri ortaya koyduktan kendini ispatlayana kadar geçen süre çok sancılıydı. Kurulum aşamasında verilen destek, fikirden beklentileriniz vs. oldukça fazlayken kurulumdan bir süre sonra eğer ciddi bir büyüme ivmesi, ciro vb. başarı elde etmediğiniz takdirde çevreden gelen destek azalmaya başlıyor. 

Bu desteğin azalışı da motivasyon kaybına ve fikre odaklanamama sorunlarına yol açabiliyor. İşkolig yine iş modeli gereği başta ciro elde edilebilecek bir proje değildi bu sebeple hiç para kazanmadan sürekli yatırım yapmak ve günde 16 saat ortalama ile çalışmak bir de çevreden olan desteğin azalışı ile birleştiğinde insanı dayanması güç bir ruh haline büründürüyor. Kurulum, evet zordu ama sonunda bir başarı vardı, site ortaya çıkmıştı. Fakat kurulumdan sonraki bu sonu belirsiz süreci atlatmak hiç kolay olmadı ve bu dönemde ailemin desteğinin hiç azalmamış olması çok önemliydi.

Site kurma aşamasında danışmanlık hizmeti aldınız mı?

Ücretli bir danışmanlık hizmeti almadım. Fakat iş modelimizin ana kaynağı olan İşveren Markası konusunda birçok seminerde bulunarak uzmanların fikirlerini dinliyor İşkolig hakkında geri bildirim alıyorduk. Bu seminerler ayrıca potansiyel müşterilerimizin bir arada bulunduğu yerler olduğu için aslında bir nevi müşterilerimizden geribildirim alarak fikri geliştiriyorduk.

Sizi diğer iş başvuru sitelerinden ayıran ne?

Biz kendimizi direk bir iş ilan sitesi gibi görmüyoruz. Gelir modelimiz ve ana iş modelimiz de onlarla bütünleşmiyor. İşkolig'i çalışanlarla iş arayanların ortak bir havuzda bulaşabileceği bir platform olarak kurduk. Sitemizde maaşlar, çalışan yorumları, mülakat deneyimleri ve ofis fotoğrafları yer alıyor. Buraya girenlerin üye olabilmesi için bu bilgileri paylaşması gerekiyor. Bu da İşkolig'i hem çalışanlar hem de başvuru yapanların ortak bir havuzu yapıyor. Biz aynı zamanda şirketlerin işveren markalarını oluşturabileceği bir siteyiz aynı zamanda.

İşveren markasında nasıl bir destek sağlıyorsunuz? 

İşveren markası konsepti 90'lı yıllarda oluşmuş bir model. Buna göre şirketler sektördeki en iyileri kendi bünyelerinde çalıştırmak için marka çalışmaları yapıyorlar. Kimi şirket ofislerinin iyi olduğunu, kimi şirket ne kadar çok maaş verdiğini, kimi şirket küçük ama çok sıcak bir çalışma ortamı olduğunu anlatıyor. Hepsinin sunduğu fırsatlar çok farklı. Şu anda da Türkiye'de de buna doğru bir kayma var. Burada da biz devreye giriyoruz. Şirketlere markalarını ön plana çıkarmaları konusunda öneride bulunuyoruz. Bu sayede onlara en uygun adayın başvuru yapmasını sağlıyoruz.

 

Çalışanlar neden bu bilgileri paylaşıyor?

İşkolig'e ilk girdiğinizde eğer üye değilseniz çok sınırlı bilgilere ulaşabiliyorsunuz. Üye olduktan sonra bir ay içinde bilgi iş ortamınız ve ortalama maaşınızla ilgili bazı bilgileri paylaşmanız gerekiyor. Sadece son sınıf üniversite öğrencilerine bir yıllık üyelik veriyoruz.

Maaşları şirketlere onaylatıyor musunuz?

Hayır, şirketlerle bu konuda bir iletişimimiz yok. Biz web sitesinde de datalarımızın kesin doğru olduğunu da söylemiyoruz. Biz burada sadece küçük bir istatistiksel çalışma yapıyoruz. Gelen verilerin üst ve alt limitlerinden bir ortalama çıkarıyoruz. Amacımız çalışmak isteyenler için ilk izlenimi oluşturmak.

Hedef kitleniz ne? 

Bizim mevcutta odaklandığımız kesim üniversite son sınıf öğrencisi ve beyaz yakalılar. İlerleyen süreçte mavi yakalılara da bir çalışma hazırlamayı planlıyoruz.

Önümüzdeki süreçte hedefleriniz neler? 

İşkolig kurulalı 2 yıl oldu ve hiç reklam yapma yapmamanıza rağmen şu anda aylık 200 binden fazla ziyaretçi sayısına ulaştık. Daha gideceğimiz çok yol var. Öncelikli hedefimiz 2 yıl içinde Türkiye'deki beyaz yakalıların en az bir kez uğradığı ve vizyoner şirketlerin tercih ettiği bir site olmak. onrasında da elimizdeki datalar büyüyeceği için bunlarla şirketlere örneğin 'çalışan mutluluk endeksi gibi' çeşitli raporlar hazırlamayı planlıyoruz. Bir yıl önce Singapurlu bir yatırım şirketi bu iş modelini satın almak için İşkolig'e ulaştı. Bizde tüm teknik alt yapımızı o şirkete sağladık. Şu anda İşkolig'in aynı alt yapısı Singapur, Malezya, Avustralya ve Hindistan'da açık.

Röportaj: BETÜL ALAKENT