Konaklama sektörüne yeni bir soluk getirdiler 

Son dönemde gayrimenkul sektörü internet üzerinden kiralamaların başlamasıyla birlikte büyük bir ivme kazandı. Buna kısa süreli kiralamalar da eklenince turizm sektörü bu pastadan payına düşeni aldı. Alternatif konaklama adı verilen sektördeki nish alanları fark ederek yeni bir iş alanı oluşturan Mehmet Ülkü ve ortakları 2011 yılında hemenkiralık.com platformunu kurarak kendi alanında liderliğe oturdu. 1985 doğumlu olan Ülkü ile genç yaşta yakaladığı başarıyı ve girişimcilik hikâyesini konuştuk.

hemenkiralık.com projesi nasıl doğdu?


Alternatif konaklama alanlarının pazarlanabildiği bir pazar yeri kurma fikri, ortağımın dünyada gördüğü ve kullandığı bir modeli Türkiye’ye uyarlamak istemesi üzerine giriştiğimiz bir iş. Bu projenin Türkiye’ye uyarlanabilir modelini geliştirerek hemenkiralik.com’u kurduk.  Şu anda kısa dönem ev kiralama portalı olarak hizmet veriyoruz. Geliştirdiğimiz modelle özellikle atıl durumdaki evleri ekonomiye kazandırıyoruz. Şöyle örneklendireyim: Örneğin sizin bir yazlığınız var. Bu evde kalma süreniz maksimum üç aydır. Diğer zamanlar eviniz boş duruyor ve atıl oluyor. Biz bu evleri Türkiye’ye konaklamak için gelen ama otelden ziyade daha rahat ortamda kalmak isteyen kişilere kısa süreli kiralıyoruz. Böylece hem ev sahibi kazanıyor hem de ekonomiye bir katma değer sağlanıyor. Sadece yazlıklar değil tabi ki portföyümüz. Bunun içine konaklamayı kapsayan her şeyi dâhil edebilirsiniz.

Projenin gelişim süresinde ne gibi zorluklarla karşılaştınız?


Sistemin Türkiye'ye uyarlanması ve yeni bir envanter oluşturmak oldukça zor oldu. İlk yatırımımızı alana kadar çok sancılı bir süreç geçirdik. Hemen hemen sıfırdan bir değer yarattık diyebiliriz. Deyim yerindeyse kapı kapı dolaştık. İnsanlara bu modeli anlatmak için çaba sarf ettik. Çünkü ortak bir hayalimiz vardı: Bu şirketi gerçek bir şirket haline getirmek. Bu doğrultuda ortaklar olarak hepimiz üzerimize düşeni fazlasıyla yaptık.

Peki, işin finans kısmını nasıl çözdünüz? 


Finansal açıdan büyük bir güce ihtiyacımız vardı. Daha çok yere ulaşmak ve etkileşimi yaratmak için reklam gerekliydi. Ve bu da para demekti. Bir ve ikinci tur yatırımlarımızı 212 Capital Partners’dan aldık. Üçüncü tur yatırımımızı Aslanoba Capital ve 212 Capital Partners’la beraber gerçekleştirdik. Böylece projemize toplamda 4 milyon dolar gibi bir yatırım almış olduk.

Hiç kredi kullandınız mı? 


Şirketi kurduktan ve reklamları başlattıktan sonra kredi kullandık . Ama hemen ardından yatırım almamız sayesinde krediyi 15 gün içinde geri ödedik.

Hemenkiralık.com şu anda hangi aşamada? 


10 metrekare bir odada 3 ortak olarak kurduğumuz şirketimiz şu an 60 ülke 505 şehirde 22 bin 648 tane alternatif konaklama mekanını barındırıyor. Sitemizde İngilizce, Rusça ve Arapça dillerinde hizmet veriyoruz. Türkiye’de 55 milyon seyahat eden yerli ve yabancı turistin konaklama ihtiyacını karşılıyoruz. Günlük ziyaretçi sayımız 30 bin civarında ve bu rakam yaz sezonunda 40 bini geçiyor.
 
Şu anda kaç kişiyi istihdam ediyorsunuz?

43 kişiyi istihdam ediyoruz. Bunların 15 kişilik kısmı çağrı merkezi, satış ve satış sonrası destek sağlıyor. 9 kişilik bir envanter ekibimiz var. Geriye kalan ekipte yazılım, pazarlama, yabancı editörler yer alıyor.
 
Girişimcilere önerileriniz neler?

Bence dikkat edilmesi gereken en önemli husus, iş modelinin Türkiye’de  uygulanabilirliliği ve  iyi bir pazar araştırması. Yurtdışında varsa örneklerin iyice incelenmesi. Çok klişe olacak ama bir de gerçekten çok çalışmak. Girişimcinin standart mesai saatlerinin olduğuna inanmıyorum. Tüm mesaisi işi ve fikridir. Emin olun girişimlerinizin bir çizgiye gelmesi ve çizgi ötesine geçmesi sandığınız kadar kolay olmayabilir. Ama ne olursa olsun motivasyonunuzu bozmamalı ve inandığınız şeyin peşinden koşmalısınız.
Röportaj: Betül Alakent