Meltem Akdeniz / İvi
 
Sihirli halılar

Halının trendini o belirledi. Önce Türkiye’ye sonra da dünyaya antialerjik çocuk halısı satmayı başardı

Meltem Akdeniz daha önce Türkiye’de kimsenin akıl edemediği bir pazara tek başına girdi. Çocuklar için ileri teknoloji ile yüzde yüz sağlıklı halılar üretti. Halıcılık sektöründe yeni bir trend oluşturan başarılı kadın girişimci, kısa sürede tamamen yerli üretim halıları dünya çocuklarıyla buluşturdu.

Röportaj:Ersan Çıplak
 
Şirketiniz ne zaman kuruldu? Üretim tesisiniz nerede bulunuyor? Burada kaç farklı modelde halılar üretiyorsunuz? 
Nego Mimarlık Tasarım isimli şirketimiz 2006’da Bursa’da kuruldu. İvi markasıyla çocuk ve gençlere özel halı üretiyoruz. Minivi, midivi, maxivi, sportivi, geovi ve romantivi kategorileri altında 56 faklı halı üretiyoruz. 
 
Hangi alanda fark yaratığınızı düşünüyorsunuz?  
Tek bir alana odaklandık. İşe başladığımız yıllarda halı pazarında bu tarz ürünler yok denecek kadar azdı. Niş bir alana yatırım yaptık. Özetle Türkiye için henüz yapılmamış bir işe adım attık. İvi halılarının üretiminde zehirli metal içermeyen boyalar kullanılıyor. Halılarımız alev almayan, yoğun kullanıma dayanıklı ve statik elektriklenme yapmayan şekilde üretiliyor. Ayrıca tüm ürünlerimiz antialerjik özelliğe sahip. 
 
Şirketiniz esas atılımı hangi dönemde gerçekleştirdi? 
Üretime başlayan her yerli firma gibi bizde; başlangıçta iç piyasayı hedefledik. Böyle de yaptık. İdealist bir şekilde iç pazarda markalaşma faaliyetlerine başlamayı planlıyorduk. Ancak bazı engeller bizi strateji değişikliğine zorladı? 
 
İç pazarda karşılaştığınız engeller nelerdi? 
Ailelere halılarımızın faydalarını anlatmamız gerekiyordu. Ne yazık ki ülkemizde rekabet kültürü ağırlıklı olarak fiyat ve vade üzerinde yoğunlaştığı için oldukça zorlandık diyebilirim. Zira kalitemizden ödün vermeden rekabet etmemiz gerekiyordu. Tüm bunların dışında taklit konusundaki bilinçsiz yaklaşımlara bizleri üzdü. Taklit edilen bir marka haline gelmiştik artık. Bu zorluklar bizi yormaya başlayınca rotamızı yurt dışına çevirdik. 
 
İlk ihracatınızı hangi ülkeye yapmıştınız? Şimdi hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz? 
Yurt dışına ilk ürün gönderdiğimiz ülke İtalya. Hemen ardında diğer ülkelerle temasa geçtik. Yenilikçi ve sıra dışı tasarımlarımız çok ilgi gördü. Şimdi ABD, Japonya, Rusya, Güney Kore, Avustralya, İsveç, Norveç, Danimarka, Finlandiya, İngiltere, Almanya, Macaristan, Fransa, İtalya, Rusya, İspanya, Kazakistan, Bulgaristan ve Yunanistan’a halı satıyoruz. 
Yabancı pazarlara sunduğunuz ürünler hangi özellikleriyle alıcı buluyor? 
Dünyaca kabul gören kalite belgelerimiz var. Avrupa Çocuk Güvenlik standartlarına uygunluğu belgelenmiş durumda. Ürettiğimiz halıların hepsi hipoalerjik, antistatik, lekeye dayanıklı ve alev almayan özelliklere sahip. Ayrıca toksik madde içermiyorlar. Bunlar uluslararası bağımsız laboratuvarlarda yapılan testlerle belgelenmiş durumda. 
 
Yurt dışı büyüme planlarınızı gerçekleştirirken nasıl bir strateji izlediniz? 
Kalite kontrol, dayanıklılık ve sağlık konusunda çok katı standartları olan Japonya bile halı satıyoruz. Bu ürünümüzün kalite ve diğer özellikleri açısından 
önemli bir gösterge. Japon tüketicisi Avrupa ülkelerindeki tüketiciden oldukça farklı özelliklere sahipler. Alışveriş yaparken çok bilinçli tercihler yapıyorlar. Satın alacakları ürünün kalitesi, standartları, fayda- fiyat uyumuna dikkat ediyorlar. 
 
Koleksiyonlarınızı nasıl hazırlıyorsunuz? 
Halılarımızı yaş, cinsiyet, ilgi alanı ve kişilik özelliklerine göre farklı seçeneklerde hazırlıyoruz. Fason üretim isteyen firmaların tekliflerini kabul etmedik. Sadece İvi etiketi ile ihracat yapıyoruz. Bu anlamda kısa vadede gerçekleşebilecek ticari kazançları uzun vadede marka yaratma sürecine verebileceği zarardan ötürü tercih etmedik. 
 
Bu ürünleri üretirken size ait bir teknoloji ya da özgün bir yöntem kullanıyor musunuz?
Tescilli tasarımlarımız var. İvi ürünleri son sistem makinelerde 1.sınıf kalitede dokunuyor. Sıra dışı ürünler geliştirilirken renk, doku, malzeme anlamında da yoğun bir Ar-Ge çalışması gerçekleştiriyoruz. Ürünlerimiz sadece Türkiye’de üretiliyor. Buna özellikle önem veriyoruz. 
 
İşinizi kurarken ve geliştirirken karşılaştığınız zorlukları nasıl aştınız? Bunun için neler yaptınız? 
İlk yıllarda gelişmiş pazarlardaki yüksek standartları ülke bazında testlerle belgelemek konusunda zorluklar olabiliyordu. Ortak standartların dışında bazı ülkelerin kriterleri farklı olabiliyordu. Bu belgeleri temin etme konusunda müşterilerimiz ile işbirliği yaparak sorunları çözdük. Aylarca süren ön hazırlıktan sonra ihracata başladığımız müşterilerimiz de oldu. Bunun sonucunda yıllarca süren sağlam temeller üzerine kurulmuş işbirliklerimiz devam ediyor.  
 
Şirketinizin yeni projeleri var mı? 
2015’te henüz yer almadığımız 2 önemli ülkede markalaşma çalışmalarımızı başlatmayı planlıyoruz. Bunun için gerekli ön hazırlıklar ve pazar araştırmaları üzerinde çalışmaya devam ediyoruz.