Manisa’da faaliyet gösteren Endosa Kalıp İthalat İhracat Sanayi ve Ticaret A.Ş., 2013'te “Yılın İşbirliği Güçbirliği Yapan KOBİ Ödülü”nün sahibi oldu. Otomobil endüstrisinde, powertrain parçalarının kalıplarını yapan firma, kısa sürede Türkiye’nin ve dünyanın sektöründe öncü firmalarına kalıp ve parça üretmeyi başardı. Endosa'nın Yönetim Kurulu Başkanı Osman Kıvırcık, şirketin üç yıl içinde büyük başarılara imza atan hikayesini anlattı.
 
Röportaj: Özerk Ihlamur
 
Bu keyifli sohbetin videosunu buradan izleyebilirisniz.
 
Endosa nasıl hayata geçti ? Bize kuruluşunuzdan bu yana firmanızın öyküsünü anlatır mısınız?

Osman Kıvırcık: Endosa Kalıp İthalat İhracat Sanayi ve Ticaret A.Ş. 2011 yılında KOSGEB’in (Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı) işbirliği-güçbirliği destek kapsamında kurulmuş bir firmadır. Normalde bizim sektördeki geçmişimiz 2000 yılına dayanıyor. 2000 yılından bu yana otomotiv ve beyaz eşya sektörüne kalıp yapan 3 tane şirketimiz vardı. Biz 2011 yılında bu şirketleri birleştirerek KOSGEB’e başvuru yaptık, proje yazdık ve Endosa’yı bu şekilde kurduk. Daha önce alüminyum enjeksiyon kalıp üretimi yapıyorduk. Endosa’yı kurarak hem kalıp üretimi hem de kalıptan enjeksiyon teknolojisi ile parça üretimine geçmiş olduk. Yurt içi ve yurt dışındaki müşterilerimize hem kalıp hem alüminyum enjeksiyon parça satıyoruz.
 
Kuruluşunuzdan bu yana ne gibi zorluklarla karşılaştınız ?

O.K.: KOBİ’lerin aslında genel sorunları bizi de bu projede etkiledi. Burada en büyük sorun finansmana ulaşmak oldu. Biz KOSGEB’ten yaklaşık 1 milyon TL’ye yakın bir destek aldık fakat sadece KOSGEB’ten alınan destekle bu işletmenin kurulması mümkün değil. Kendi öz sermayemizi de koyduk. Bu esnada KOSGEB’ten aldığımız desteklerin büyük bir kısmı faizsiz kredi idi ve bunları almak için KOSGEB’e teminat mektubu vermek gerekiyordu. Biz bu aşamada şirketimizi yeni kurduğumuz için teminat mektubu almada, bankalarda limit oluşturmada zorluk çektik. Bununla ilgili Kredi Garanti Fonu’nu kullandık.
 
Endosa ne üretir ve neler yapar tam olarak?

O.K.: Endosa, otomotiv ve beyaz eşya sektöründe kullanılan alüminyum parçaların kalıplarını ve üretimini yapar. Şöyle örnek vereyim; bir arabanın kaputunu açtığınız zaman gördüğünüz alüminyum parçaların (Karter, braket, yağ karteri, mekanizma karteri, vb.) kalıbını yapar ve bunları üretir. Bu parçaları alüminyum enjeksiyon teknolojisiyle CNC İşlem Merkezleri’nde işler ve arabanın motoruna montaj yapan hatta teslim eder.
 
Ürettiğiniz ürünleri iç pazarda mı yoksa dış pazarda mı satıyorsunuz?

O.K.: İlk başladığımızda yurt dışından bir firmayla anlaştık. Bir Fransız şirketi ilk müşterimiz oldu. Şirket hem Türkiye’de hem de Fransa’da faaliyet gösteriyor. Biz hem Türkiye’deki fabrikalarına hem de Fransa’ya mal gönderiyoruz. Ama özellikle 2015 yılında ciromuzun yüzde 60’ını ihracat oluşturacak.
 
Halkbank ile nasıl çalışmaya başlamanız nasıl bir süreçle gelişti?

O.K.: Halkbank ile bizim çalışmamız daha doğrusu tanışmamız 2002 yılında oldu. Kredilerin yüzde 50, yüzde 55 olduğu dönemlerde Halkbank’ın KOBİ kredileri vardı. Çok düşük faizliydi, yüzde 15 civarındaydı. Yüzde 100 yatırım indirimi veriyorlardı. Biz o krediyi talep ettik, Türkiye’de olmayan bir CNC Freze Tezgahı almak istedik. Bizim için çok önemli bir tezgahtı, büyük kapasiteli kalıpları yapabiliyordu. Bir yıl ödemesiz, dört yıl vadeli düşük faizli o krediyi talep ettik ve Halkbank bize bu imkanı sağladı. İlk orada çalışmaya başladık. Sonra da bugüne kadar çalışmamız devam etti.
 
Son olarak sizin gibi başarılı girişimcileri örnek alıp ticarete atılmak isteyen kişilere tavsiyeleriniz nelerdir?

O.K.: Son dönemde çok firma çıktı kalıp ve enjeksiyon sektöründe. Bunun hesabını çok iyi yapmak gerekiyor. Çünkü artık kârlar eskisi gibi değil. Biz bu şirketi kurduğumuz dönemlerde yani 2002 yıllarında Manisa’da dört tane kalıpçı vardı, biz beşinciydik. Ama şimdi yüzlerce kalıpçı var. Çok dikkat etmeleri gerekiyor. Rekabet artık çok acımasız. Bizim sektörümüzde makine yatırımı çok ağır. Sadece CNC Freze alıp 'ben dükkan açacağım' diyerek dükkan açan arkadaşlarımız var. Tabii onlar büyük zorluklarla karşılaşıyorlar. Çünkü artık firmalar kalite belgeleriyle (İSO 9001, TS 16949 Otomotiv Yan Sanayi Belgesi) öne çıkıyorlar. Bu belgeler çok önemli oldu son dönemde, o yüzden bunların hesabını çok iyi yapmaları gerekiyor. Özellikle yeni kurulan firmalar ilk yıllarda zarar ediyor, bunlar kaçınılmaz durumlar. Bu sebeple şahısların çok iyi hesap kitap yapıp, zarar bilançolarını oluşturup, en az iki yıl sektörde yerini bulana kadar sabredip bu şekilde sektöre girmelerini tavsiye ederim.