Hazır giyim ve ayakkabıda dünyanın en büyük 10 pazarı: ABD, Çin, Almanya, Japonya, İngiltere, Rusya Federasyonu, Hindistan, Brezilya, Fransa ve İtalya’dır (Euromonitor). Hazır giyimde (ayakkabı dâhil) Çin en hızlı büyüyen pazar haline gelmiştir.
Kıyafet ve ayakkabıda dünyanın en büyük 10 pazarında internet satışlarının yıllık büyüme oranı % 20-30 civarında olup, internet moda sektörünün en önemli savaş alanlarından biri haline gelmiştir. Türkiye’de bu sektörün büyüme oranı 2014-2015 döneminde % 10.7 olmuştur.
Mevcut durumda trendler şunlardır:
1. 55 yaş üstü, yaşlanan nüfusun moda sektörü için önemi gittikçe artmaktadır. 2023’te 65 yaş üstü ilk defa 0-14 yaş grubunu geçecektir. Halen kozmetik sektörünün kullandığı daha yaşlı marka temsilcileri kullanımı moda sektöründe de daha fazla kullanılır hale gelecektir.
2. Orta sınıfın akıllı telefon ve geniş bant sahipliği tüketici beklentilerinde ve markalarla etkileşimlerinde değişime neden olmaktadır. Ayakkabı ve hazır giyim firmalarını bu anlamda büyük bir tehdit beklemektedir. Markalar müşterilerine yaklaşmak için özelleştirilmiş pazarlama yöntemleri uygulamaya başladılar. Örneğin müşteriye göre özelleştirmede Nike’ın Flyknit uygulamasından NIKEID’ye geçildi. Ayrıca on-line ve off-line ortamların birlikte kullanımı ile örneğin Burberry gibi firmalar mağazalarında internetin işlevselliklerini kullanmaya başladılar.
3. E-ticarette mobildeki yükseliş sürmektedir. Dünyanın en büyük 10 pazarında 2014’te mobilden giyim alışverişi 125 milyar dolara ulaşmıştır. İnsanlar akıllı telefondan vazgeçmeyecekler. Mobil küresel internet perakendeciliğinin ana itici gücü olacaktır. Mobilden alışveriş 10 büyük pazarda geçen 4 yılda % 400 artmıştır.
4. Spor giyim günlük hayatta daha fazla kullanılmaya başlanmıştır. Moda tasarımcıları ile spor giyim firmalarının işbirlikleri artmaktadır.
5. Kitlelerin oluşturduğu (crowdsourced) moda yükselişte iken, model ve ünlü kişi kullanımında düşüş yaşanmaktadır. Sosyal medyanın ticarileştirilmesi bir diğer konudur. Batı'da tüketiciler ürünleri kendileri gibi kişilerin üzerinde gördüklerinde daha fazla etkileniyor ve satın almaya yöneliyorlar.
6. “Satış ortaklığı/affiliate marketing” özellikle ABD’de artan bir trenddir. Mağazalarda alışveriş yapanlar akıllı telefonları ile çektikleri resimleri paylaşıyor, bunu beğenenler doğrudan resme tıklayarak e-ticaret sitesine yönlendirildiğinde bundan komisyon alıyorlar.
7. “Sihirli aynalar/magic mirrors” deneme odasında giyilen kıyafetin sosyal medyada canlı paylaşımını sağlayacak başka bir gelişen uygulama alanıdır. Bluetooth ile mağaza içinde akıllı telefonlara sürekli reklam ve veri akışı olacaktır.
8. Markalar ayrıca kendi e-ticaret sitelerinde mi yoksa giyim devi internet sitelerinde mi olacaklarına karar vermek durumundalar. Örneğin Net-A-Porter ve Yoox bu alanın iki devi olarak 2015’te birleşmiştir.
Kısaca dijital yenilikler hızla ilerliyor ve akıllı telefonlar hem araştırma hem de alışveriş için ana araç haline geliyor.
Zeynep İyiler