Sınırları aşan bir girişimcilik faaliyetinde politik, ekonomik ve kurumsal faktörler; girişimcilik davranışını etkilemektedir. Farklı kültür yapıları, farklı hükümet sistemleri ve hatta dillerdeki farklılıklar bile bu faktörlere ilave edilmektedir.
Örnek verecek olursak; Kuzey Amerikalı şirketlere beş dakikalık bir gecikme o ana kadar oluşmuş bütün olumlu havayı değiştirebilir. Amerikalı bir müşteri 30 dk. bekletilirse, bu ona yapılmış bir hakarettir. Fakat Latin Amerika’da 30 dk. bekletilmek doğal karşılanır. Arap ülkelerinde randevuların 3-4 gün önce alınması yeterliyken; Japonya gibi Uzakdoğu ülkelerinde bir-iki hafta önceden haberdar edilmelidir. Kuzey Amerika’da göz kontağı, saygı belirtisi, doğrunun simgesi; Kore’de göz kontağı, saygısızlık ve kabalık olarak algılanır. Araplarda göz kontağı kurulmaması kabalıktır. Afrikalılar hızlı konuşma ve hareketlerden hoşlanmazlar, böyle davrananlara şüpheyle bakarlar. Çinli birine saat hediye etmek doğru değildir. Çin’de saat uğursuzluğun sembolüdür. Çinliler, kolektif toplum anlayışına sıcak bakar. Çinlilerle konuşurken genelde ben kelimesini kullanmaktan kaçınılmalıdır. İngiltere’de gömlek cebinde kalem, vs. taşımak münasebetsizlik olarak görülür. Fransa’ da bir yemek esnasında iş konuşulabilir fakat personel sorunları ve para asla konuşulmaz.
Bütün bu faktörleri dikkate alarak, girişimcilerin uluslararası bilgi ağlarını kuvvetlendirmeleri gerekmektedir. Bu konuda oluşturulacak yeni bilgi ağları uluslararası girişimci için çok önemli bir araç olacaktır. Girişimci, uluslararası arenadan elde ettiği yeni bilgileri, iyi değerlendirebilirse uluslararası faaliyetlerinde bir avantaj elde etmiş olacaktır. Girişimci, özellikle yeni teknikler öğrenme ve teknolojik değişikliklerle başa çıkma konularında yenilikleri takip edecek yapıyı oluşturmalıdır.
Ayrıca, uluslararası pazarın gelişiminin iyi araştırılması ve piyasayla ilgili faktörlerin iyi değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu yönleriyle değerlendirildiğinde yabancı bir piyasanın girişim için seçilmesi sadece firma içerisinde alınacak stratejik kararlarla mümkün olamayacaktır. Bunun yanında bilgi ağıyla kuvvetlendirilmiş, uluslararası verilerin de karar sürecine katılması gerekmektedir.
İletişimden ulaşıma, eğitimden yönetime, meslek standartlarından girişimciliğe birçok sosyal faktör küreselleşmektedir. Sosyal, siyasal ve ekonomik yapılar değişim gösterirken geleceğin sektörlerini de bu değişiklikler içerisinde ele almak gerekir.
Selim Süleyman