Dijitalleşmeyle karşımıza çıkan fırsatlara bakıldığında, sınır ötesi e-ticaret ile KOBİ’ler, küresel değer zincirlerine ve uluslararası pazarlara erişme olanağına sahip olabiliyor. Dijital platformlar ve çevrimiçi ödemeler aracılığıyla küresel müşterilere ulaşabiliyor, yeni pazar ve müşteriler ile irtibata geçebiliyor. Böylelikle İhracat pazarlarına daha kolay ulaşım imkânı buluyor, finansman, iş yapma bilgisi, hızlı erişim imkânı fırsatları elde ediyor. E-ihracat bir imkân olarak karşımıza çıkmakta, bu kapsamda birtakım dijital altyapı sağlama, insan kaynağı yetiştirme, altyapı iyileştirme, düzenleyici çerçeveyi çizme ve uluslararası ilişkilerde e-ihracatı ve e-ticareti ele alma konularıyla firmalarımızın gündemini oluşturmaktadır. Böylelikle Türkiye için e-ticaret gelecekte ülke ihracatında en önemli kalem olacaktır.
Ürün güvenliği konusuna ilişkin, e-ihracatla ilgili yapılan anketlerde neden insanların internet üzerinden alışveriş yapmadığı konusunda en önemli hususun, tüketici güveni olduğu gözükmektedir. Bu güvenin nasıl tesis edileceği üzerinde özellikle KOBİ’lerin üzerinde düşünmesi ve ürünlerine ilişkin güven oluşturması gerekmektedir. Güven ile birlikte internette e-ticaret ve e-ihracat artacaktır. E-ihracatın artması için ikili ve çok taraflı anlaşmalar yapılmakta, e-ticaretin yaygınlaştırılması amacıyla lojistik yatırımların yüksek yardımlarla desteklenmesine yönelik düzenlemeler yapılmaktadır. KDV iadeleri konusunda süreçlerin iyileştirilmesi adına önemli adımlar atılmakta olup, ürün güvenliği ve teknik düzenlemeler kanun taslağı olarak meclise sunulmuştur. Yine ülkemizde e-ihracat firma sayısının artırılması ve mikro girişimcilerin e-ihracatçı olmasının sağlanması anlamında kamu tarafından da çalışmalar yürütülmektedir. Diğer yandan e-ihracatın geliştirilmesine yönelik uluslararası işbirliklerinin yapılması, e-ticarete özgü lojistik çözümlerin geliştirilmesi, uluslararası kabul görmüş ödeme sistemlerinden KOBİ’lerin yararlanmasının sağlanması, KOBİ’lerin dijital okuryazarlığının artırılmasına yönelik kamu ve diğer kurumlar tarafından çalışmaların yapılması önemlidir.
Dijital pazarlama alanında sınır ötesi e-ticaret hedef pazar müşteri ihtiyaçları kapsamında KOBİ’ler tarafından sosyal medya takibi ve e-ticaret platformları aracılığıyla pazarlama faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi gerekmektedir. KOBİ’lerin E-ticaret sitelerinin neler yaptığına, ödemelerde online veya offline olarak tercihlerine, sektörel olarak neler yapılabileceğine, elektronik pazar yeri açma hususuna, hedef pazarlara giriş stratejileri, swot analizi, satışları destekleyecek uygun web sitesi bulunmasına, hedeflere yönelik iletişim, reklam materyallerine, hedef pazarların e-ticaret yasalarının anlaşılmasına yönelik çalışmalar son derece önem arz etmektedir.
Dr. Selim Süleyman